ABCD zdrowego odżywiania – witamina C

/ / Artykuły

Nie pozostaje dla nikogo tajemnicą, że koncerny farmaceutyczne prowadzą nieustanne lobby promujące rozliczne leki i specyfiki, które absolutnie nie leczą naszych schorzeń, lecz niwelują i maskują symptomy. Dlatego koniecznym jest powrót do naturalnych metod leczenia. Świadomość samoleczenia organizmu powinna być elementarną wiedzą, którą wykłada się na wszystkich szczeblach edukacji rozpoczynając od szkoły podstawowej. Organizm, który ma dostarczoną odpowiednią dawkę witamin oraz mikro i makro elementów to organizm, w którym swoją funkcję obronną układu immunologicznego wykorzysta do ochrony i walki z chorobami. Nawet niewielkie niedobory witaminy C mogą wpłynąć niekorzystnie na organizm, prowadząc do zwiększonej podatności na infekcje i choroby nowotworowe. Inne objawy niedoboru tego związku to bóle mięśniowe, zmęczenie i ospałość, brak apetytu, krwawiące dziąsła, paradontoza, zaburzenia w produkcji kolagenu powodujące wolniejsze gojenie się ran i wiotczenie skóry. Jeśli masz słaby kolagen to nie tylko dziąsła będą słabe, ale również całe ciało będzie się starzeć. Bez witaminy C nie powstanie kolagen w organizmie. Kolagen jest wszędzie. We wszystkich organach, skórze… To witamina C jest odpowiedzialna za przetwarzanie aminokwasów w kolagen.

Dziś wiemy, że witamina C nie tylko chroni nas przed gnilcem. Kwas askorbinowy to przede wszystkim jeden z najważniejszych związków przeciwutleniających, wymiatających z organizmu wolne rodniki. Właściwości przeciwutleniające są silnie związane ze zdolnością do opóźniania starzenia się organizmu oraz działaniem przeciwnowotworowym. Jako przeciwutleniacz witamina C współdziała z witaminą E (mając zdolność do jej regeneracji), co zapewnia kompleksową ochronę przed stresem oksydacyjnym, czyli obciążeniem tlenowym organizmu. Ponadto witamina C uczestniczy w metabolizmie tłuszczów, kwasów żółciowych i cholesterolu, bierze udział w biosyntezie hormonów, m.in. noradrenaliny, ułatwia przyswajanie żelaza niehemowego (trudno przyswajalne żelazo obecne w produktach pochodzenia roślinnego ) i stymuluje wytwarzanie kolagenu. Od wielu lat zwraca się uwagę na zdolność witaminy C do wspomagania działania układu odpornościowego.

OD CZEGO ZACZĄĆ?

Zacząć od witaminy C. Niestety tak jesteśmy skonstruowani, że sami nie wytwarzamy ani grama witaminy C. Nie potrafimy też jej magazynować. Dlatego niezbędne jest jej codzienne dostarczanie i to kilka razy dziennie.

JAKA DAWKA WITAMINY C JEST ZALECANA?

Według opinii Instytutu Naukowego z Kalifornii US i badań dr. Rathana, dawka profilaktyczna dla zdrowej osoby to 600 mg wprowadzenie do organizmu co godzinę.

DLACZEGO NALEŻY WPROWADZAĆ MAŁE DAWKI A CZĘSTO?

Gdy przyjmiesz 2g witaminy C, to po godzinie w organizmie zostaje połowa czyli 1g. Po kolejnej godzinie zostaje połowa czyli 0,5g i kolejnej połowa czyli 0,25g. Zatem wniosek jest taki iż nie ma sensu przyjmować dużej dawki bo organizm i tak ją wydali.

CZY DLA KAŻDEGO PRZYJMOWANIE WITAMINY C ZALECA SIĘ W TAKICH SAMYCH ILOŚCIACH?

Każdy organizm potrzebuje innej dawki witaminy C. Jaką dawkę przyjmować i jak ją ustalić? Przyjmujesz witaminę C aż do delikatnego rozwolnienia. Następnie redukujesz dawkę o 30% i utrzymujesz ją jako stałą dawkę dzienną.

CZY MOŻNA PRZEDAWKOWAĆ WITAMINĘ C?

Tak. Jedynym skutkiem ubocznym będzie rozwolnienie. Organizm natychmiast wydali nadmiar przez nerki, natomiast gdy dużo przyjęliśmy w krótkim czasie to przez jelita. Kolejna faza to wyrzut witaminy C do moczu gdy organizm odnotuje jej zbyt dużą ilość we krwi.

NAJLEPSZE ŹRÓDŁA WITAMINY C

O witaminę C najłatwiej jest w sezonie wegetacyjnym. Wówczas mamy lepszy dostęp do warzyw i owoców. Niestety zauważono, że pozostające w sprzedaży warzywa i owoce mają coraz mniej witaminy C. Mimo mniejszej ilości wartościowych owoców i warzyw dostępnych w handlu, nie powinniśmy mieć trudności ze znalezieniem dobrych źródeł kwasu askorbinowego. Doskonałym źródłem witaminy C jest czysta sproszkowana jej forma poprzez proces technologiczny w preparatach szeroko dostępnych na rynku. Tańszą formą jest kwas L askorbinowy, czysty do analizy (CZDA) który rekomenduje podczas wykładów Jerzy Zięba autor „Ukrytych Terapii”. Doskonale spożywać taki napój z domieszką naturalnej cytryny ze skórką i odrobiną miodu czy ksylitolu. Studio Figura proponuje też dostępny w licencjonowanych gabinetach „Młody jęczmień” , który zawiera w swoim składzie kwas L askorbinowy.