Platforma Wibracyjna

/ / Artykuły

Ćwiczenia, jakich wykonywanie umożliwia platforma wibracyjna są jednymi z nowocześniejszych form treningu. Ich podstawą są wibracje oddziałujące na organizm człowieka podczas ćwiczeń. Popularność zyskała zwłaszcza pośród grona z pierwszych stron gazet, aczkolwiek stosowana jest także w terapii i odchudzaniu. Jest to także bardzo wyczerpująca, a także i ciekawa forma ćwiczeń. Warto zapoznać się z ćwiczeniami jakie możliwe są z platformą wibracyjną.
Platforma do treningu wibracyjnego i ćwiczenia na niej w pierwotnie znalazły zastosowanie przez kosmonautów byłego ZSRR, którym to za pomocą uzyskanych wibracji zmniejszano efekty braku grawitacji na układ mięśniowy, co było niekorzystnym efektem przebywania w stanie nieważkości. Dopiero później rozpoczęto używanie tej formy ćwiczeń u sportowców, dzięki czemu zoptymalizowano efekty treningu. Na dzień dzisiejszy ten rodzaj ćwiczeń cieszy się niezwykła popularnością, zwłaszcza pośród osób znanych i celebrytów, a powoli staje się również bardziej przystępny dla coraz szerszego grona osób ćwiczących rekreacyjnie, także w Polsce.

Działanie platformy wibracyjnej?
Drgania docierające z wibrującej płyty przenoszone są na ścięgna i mięśnie. Stymulują tkankę mięśniową wystarczająco mocno, by wywołać silne skurcze, podobne do widywanych w trakcie intensywnego treningu siłowego. Taką formę treningu można stosować także przy mięśniach rozluźnionych. Wówczas oddziaływanie drgań będzie przypominało masaż, co wpłynie na rozluźnienie mięśni. Podczas treningu z platformą wibracyjną aktywizowana jest większość mięśni, co przy tradycyjnych ćwiczeniach treningu jest raczej trudne. Ćwiczenia na platformie wibracyjnej w przy zmienianiu pozycji ciała przynoszą niezrównane efekty w niemal we wszystkich grupach mięśniowych. Ponadto wibracje wpływają na większość struktur ciała, głównie na kości i mięśnie. Ten rodzaj treningu poprawia również znacząco wydolność sercowo-naczyniową, a wraz z nią pozbywanie się toksyn przez organizm. Trening na platformie wibracyjnej dopasowywane są do osoby ćwiczącej. Zwyczajowo zaczynamy trening od mniejszych wibracji, by potem przejść do bardziej intensywnych ćwiczeń. Długość treningu na płycie wibrującej nie powinna wynosić więcej niż15 minut dziennie. Zaleca się jest powtarzanie ćwiczeń dwa, trzy razy w tygodniu.

Efekty treningu na platformie wibracyjnej
Głównym efektem systematycznego treningu wibracyjnego jest przede wszystkim zauważalny wzrost siły i wytrzymałości mięśni. Poza wspomnianym wibracje sprzyjają wzmacnianiu kości, co wpływa na przyrost tkanki kostnej, i jest niezwykle ważnym czynnikiem w walce z osteoporozą. Ćwiczenia na platformie wibracyjnej wpływają korzystnie także na układ sercowo-naczyniowy. Dzięki poprawie krążenia całe ciało oczyszczane jest z toksyn, co wpływa na poprawę przemiany materii. Wibracje przenoszone na partie ciała dotknięte cellulitem powodują redukcję tkanki tłuszczowej i cellulitu. Sylwetka staje się szczuplejsza, a ciało jędrniejsze, szczególnie na udach i pośladkach.

Przeciwwskazania do treningu na platformie wibracyjnej
Wkładka domaciczna, migreny, implanty metalowe i syntetyczne, okres rekonwalescencji po przebytych chorobach i zakażeniach, artretyzm, choroby układu krążenia, epilepsja, świeże rany, kamica nerkowa, urazy dolnej części kręgosłupa, przepuklina, dyskopatia, spondyloza, cukrzyca, nowotwory, ciąża, połóg, karmienie piersią.